Propera trobada:

foto de Les Borges del Camp: Tere Balañá.

Propera trobada: .... dijous 23 de desembre a dos quarts de vuit del vespre
Comentarem: El pes de la papallona d'Erri de Luca

dimarts, 14 de desembre de 2010

Què entenem per clàssics?


Jo només volia fer un petit comentari sobre el fet de (re)llegir i em trobo ara parlant de l'Ítalo Calvino i el seu llibre.

És un interessant assaig, des d'una perspectiva italiana, sobre allò que es considera un clàssic. I amb comentaris sobre la seva tria de clàssics: evidentment Homer, Jenofont, Ovidi, Plini el Vell... Les Mil i una nits, Tirant lo Blanc... i Voltaire, Diderot, Defoe, Tolstoi, Balzac, Conrad, Henry James, Pasternak, Borges, Queneau, Pavese... i els que em deixo per no allargar.

Calvino proposa una definició d'allò que és un clàssic, molt difícil de resumir. Planteja 14 punts que s'entreté en explicar detalladament i hi va posant exemples.
Però com que es tracta només de la definició d'allò que entenem per clàssics, enumeraré els 14 punts, i ja em direu si hi esteu d'acord.

1) Los clásicos son esos libros de los cuales se suele oir decir: "Estoy releyendo..." y nunca "Estoy leyendo..."
2) Se llaman clásicos a los libros que constituyen una riqueza para quien los ha leído y amado, pero que constituyen una riqueza no menor para quien se reserva la suerte de leerlos por primera vez en las mejores condiciones para saborearlos.
3) Los clásicos son libros que ejercen una influencia particular ya sea cuando se imponen por inolvidables, ya sea cuando se esconden en los pliegues de la memoria mimetizándose con el inconsciente colectivo o individual.
4) Toda relectura de un clásico es una lectura de descubrimiento como la primera.
5) Toda lectura de un clásico es en realidad una relectura.
6) Un clásico es un libro que nunca termina de decir lo que tiene que decir.
7) Los clásicos son esos libros que nos llegan trayendo impresa la huella de las lecturas que han precedido a la nuestra, y tras de sí la huella que han dejado en la cultura o en las culturas que han atravesado (o más sencillamente, en el lenguaje o en las costumbres)
8) Un clásico es una obra que suscita un incesante polvillo de discursos críticos, pero que la obra se sacude continuamente de encima.
9) Los clásicos son libros que cuanto más cree uno conocerlos de oídas, tanto más nuevos, inesperados, inéditos resultan al leerlos de verdad.
10) Llámase clásico a un libro que se configura como equivalente del universo, a semejanza de los antiguos talismanes.
11) Tu clásico es aquel que no puede serte indiferente y que te sirve para definirte a tí mismo en relación y quizá en contraste con él.
12) Un clásico es un libro que está antes que otros clásicos; pero quien haya leído primero los otros y después lee aquél, reconoce enseguida su lugar en la genealogía.
13) Es clásico lo que tiende a relegar la actualidad a la categoría de ruido de fondo, pero al mismo tiempo no puede prescindir de este ruido de fondo.
14) Es clásico lo que persiste como ruido de fondo incluso allí donde la actualidad más incompatible se impone.

De les 14 definicions em quedo amb la 4, la 6 i la 7. Les demés també em convencen, però per disfrutar-les caldria llegir-ne els comentaris de Calvino.

I fins aquí el rotllo. No sé si he convençut a algú, però segueixo (re)llegint clàssics..

2 comentaris:

  1. Una entrada molt interessant, encara estic rumiant tot el que diu.

    ResponElimina
  2. Akane reportant en precari. El meu ordinador ha mort. Aquest és el de l'insti, massa petit per a escriure. Mig traslladada. La calefacció de la casa nova no va, la llum tampoc, jo pateixo. Avui encara dormo a les Borges, demà potser dins un iglú.més estupenda, m'ha encantat. L'he de pair, necessito temps, calefacció i un ordinador més gran. Farem una llista dels "nostres" clàssics?

    ResponElimina