Propera trobada:

foto de Les Borges del Camp: Tere Balañá.

Propera trobada: .... dia 21 de maig
Comentarem: Restitució de Rosina Ballester

diumenge, 25 de febrer del 2024

Franny i Zooey de J. D. Salinger





Franny i Zooey són dos relats les escenes dels quals podríem dividir-los en quatre actes com si es tractés d’una obra de teatre. En el primer, es descriu la trobada de la filla petita de la família Glass, la Franny, amb en Lane, el seu xicot. En el segon, apareix Zooey dins de la banyera llegint una carta d’un dels set germans. En el tercer acte, la mare irromp dins del lavabo per mantenir un diàleg cínic, sincer, entranyable, a voltes burlesc amb en Zooey, per configurar el retrat d’un família ben avinguda.  El darrer acte es produeix al menjador de la casa familiar on es descriu la conversa entre els dos germans.

Franny és una estudiant universitària d’art dramàtic que està,  aparentment, il·lusionada per passar un cap de setmana amb en Lane. Poc a poc, però, a través de la dialèctica amb el noi, Franny va caient en un desencís. En Lane és egocèntric, superficial i sense escrúpols, a qui només l’interessa promocionar-se com escriptor. Franny considera que la societat en què viu és intranscendent, que el seu món, sobretot el juvenil, viu d’aparença i d’hipocresia, tant a la universitat on ella estudia com en el seu cercle d’amics o amb les companyes de pis. L’angoixa en què es veurà immersa farà que afecti la seva salut i quedi en un immobilisme absolut al sofà de casa de la mare, sense menjar i sense voler relacionar-se amb ningú.

Amb l’aparició de Zooey s’evidencia la intenció de Salinger de crear un divertiment de l’obra, una farsa americana o un artifici per prendre el pèl al lector.  Zooey és una persona intel·ligent, culta, tancada, però marcada, com els altres fills de la família Glass, per la participació durant anys en un concurs de “superdotats”. Condicionats per aquest programa de ràdio, sovint repeteixen: “Ens han fet així”. En tot aquest segon relat plana una estranya sensació de buidor i d’irritació provocada pel suïcidi d’un dels germans, en Seymour. La fragilitat i la transparència dels protagonistes poden justificar el perquè es diuen de cognom Glass?

Salinger presenta dos personatges desorientats en un món d’adults. Per una banda, Franny es veurà angoixada per una crisi emocional d’una jove de vint anys que va a la recerca d’una il·luminació espiritual. L’absència de rumb, la pèrdua d’ingenuïtat, la inseguretat i el desencant del que l’envolta fa que busqui la solució en un mestre espiritual com també fa el protagonista del llibre El camí d’un pelegrí rus.

Per l’altra,  trobem en Zooey, un supervivent, un personatge més o menys adaptat a la seva professió que és el cinema.  La intervenció de Zooey és crucial. Amb la seva acidesa, amb el seu diàleg punyent de superació personal i espiritualitat intentarà ajudar la seva germana a trobar el rumb. Aquesta confiança implícita entre els germans és la que salvarà la Franny del seu estat, i la mare ho sap. El personatge de Bessie és qui millor descriu la situació familiar, l’autor ha construït una persona entranyable, la més sensata de la família. Pot recordar la mare despistada i amorosa de Gerald Durrell en la novel·la La meva família i altres animals.

Tanmateix, els temes no ens han acabat de convèncer i les inquietuds dels joves per una mística fervent no ens han arribat. L’autor intenta relacionar de manera intrínseca l’art i l’espiritualitat mentre critica els mitjans de comunicació dels Estats Units, els joves de classes benestants dels anys 50, que no són més que uns esnobs intel·lectuals capaços de criticar el món universitari sense fer res per canviar-lo.

L’autor agafa una càmera i captura les converses i les reflexions ambientant-les en una situació d’allò més quotidiana. La seva narrativa ens ha semblat molt interessant. Darrera de la pedanteria dels personatges hi ha una intel·ligència de saber què dir a cada moment. L’enginy de l’autor es troba en la descripció teatralitzada de les accions dels protagonistes, a càmera lenta, mesclant els paràgrafs plens d’humor amb la història d’un transfons prou dur: per una banda, l’experiment educacional dels protagonistes i per l’altra, el drama familiar. Amb tot, s’entén que just al final, hi ha una mica d’esperança. Això sí, com diu la Fina, "Abstenir-se qui estigui deixant de fumar!".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada